El color dels aliments

Molts dels pigments naturals que donen color als vegetals i fruites que consumim, tenen molts antioxidants, és a dir, substàncies que neutralitzen l’acció dels radicals lliures (radicals químics amb electrons desaparellats que són reactius, fàcils de combinar i també danyen les cèl·lules humanes i provoquen malalties a l’organisme); per això, una dieta rica cromàticament parlant, permet eliminar-los abans que desenvolupin tumors cancerígens.

Aliments vermells

Els vegetals amb una tonalitat vermella, presenten un pigment anomenat licopè, que és un dels antioxidants més potents de tos els que es coneixen. Normalment, rebem fins al 90% del licopè que el nostre organisme requereix a partir tomàquets, fet que explica perquè una dieta abundant en tomàquets permet evitar el desenvolupament de tumoracions cancerígenes. Un estudi realitzat al Centre Aviano contra el càncer, a Itàlia, va demostrar que les persones que ingereixen tomàquets crus almenys 7 vegades a la setmana redueixen els riscos de desenvolupar càncer d’estómac, de bufeta urinària i colon en un 50%.

També les remolatxes, les magranes i els nabius es troben entre els vegetals vermellosos, i tots ells inclouen un antioxidant anomenat betacianina, que és summament beneficiós per a l’organisme.

Les pomes contenen les anomenades antrocianines (agents anticancerosos molt efectius), a més del seu alt contingut en vitamina C, en fibres insolubles (que eviten el restrenyiment i protegeixen el colon contra el desenvolupament de tumoracions cancerígenes) i pectina (que és una fibra soluble que controla els nivells de colesterol total en la sang).

Per descomptat, per als carnívors, el salmó, les parts magres de la carn de boví i la carn de porc són fonts excel·lents de proteïnes i de ferro. En el cas específic del salmó, el seu contingut d’àcid gras Omega-3 és elevat, fet que redueix el nivell de colesterol en la sang, a més de protegir l’organisme de malalties cardiovasculars.

I cal esmentar, finalment, el vi negre (o vi vermell), que no només conté flavonoides que protegeixen el sistema circulatori i eviten la formació dels perillosos coàguls sanguinis que són responsables dels accidents cardiovasculars, sinó que s’ha comprovat que inclou un altre element, el resveratrol, que protegeix al cos contra el càncer.

Aliments verds

Deuen el seu color a la clorofil·la, que es converteix en un element que protegeix el cos del càncer al ser descomposta durant els processos digestius. En aquest sentit, s’han realitzat nombrosos estudis, però un dels més interessants va ser realitzat per la Universitat de Oregon, als EE.UU., que demostra que els animals que s’alimenten a partir de vegetals de tonalitat verda intensa, i que són exposats més tard a elements cancerígens, presenten un risc molt menor de desenvolupar càncer d’estómac, colon i fetge que aquells que són sotmesos a una dieta no tan abundant en aquest tipus de vegetals. Pel que fa a les dosis recomanades, els especialistes consideren que una porció d’espinacs diària té el contingut de clorofil·la necessari per a neutralitzar el risc que presenten moltes substàncies. I, com més intensa és la tonalitat de verd del vegetal, major és el seu contingut de clorofil·la i, per tant, els seus efectes de protecció són més potents.

Alguns aliments que són de tonalitats verdoses i que, per tant, contenen clorofil·la, són el bròquil i els carbassons, que no només proporcionen a l’organisme dosis elevades de vitamina C (que ocupa una paper principal en l’activitat dels enzims de l’organisme, responsables de totes les reaccions químiques del cos), sinó també betacarotè i àcids fòlics.

També hi trobem l´alvocat, que és ric en greix monosaturat, i s’ha demostrat que baixa els nivells de colesterol total en la sang. Si bé es tracta d’una fruita d’alt contingut en calories, el potassi que inclou és superior al dels plàtans. D’altra banda, el kiwi, és una font de vitamina C, fibra i magnesi.

La col és una de les principals fonts de vitamina E al nostre abast, que és essencial per a l’estructura de les cèl·lules, mantenir l’activitat dels enzims del cos i per a la formació dels glòbuls vermells de la sang, i, a més, conté potassi i magnesi.

La soja verda conté vitamina C, àcids fòlics, magnesi, ferro i zinc. El julivert, la ceba tendre i els porros són rics en vitamina C.

Les fulles més verdes de l’enciam, contenen les vitamines A, B1, B2, B6 i C, fibres, i també antioxidants, que confereixen les propietats més notables a l’enciam: la clorofil·la, els carotens, l’àcid fòlic que també inclou en petites quantitats, etc. Així, per exemple, la probabilitat d’infart es redueix considerablement en les persones que consumeixen enciam fresc gairebé tots els dies. L’enciam també inclou en la seva composició una quantitat important de calci i magnesi, que són absorbits fàcilment i van gairebé directament a l’os per a formar les sals minerals imprescindibles en l’adquisició de la duresa i densitat òssia. Finalment, hem de recordar que l’enciam té efectes calmants i sedants i assegura un bon repòs per a l’organisme, reduint els estats de nerviosisme i irritabilitat.

L’oli d’oliva, amb un alt contingut de greix monoïnsaturat i en vitamina E, activa el sistema immunològic i defensa a l’organisme contra el desenvolupament d’infeccions i malalties.

Aliments grocs

El color groc pàl·lid que presenten molts dels vegetals que consumim habitualment (com les patates) prové d’un pigment anomenat antoxantina, que és un excel·lent antioxidant: la tonalitat més intensa de groc és donada pel betacarotè que conté. Encara que no s’esmenti freqüentment, les patates tenen el doble de contingut de potassi que els plàtans, a més de fibra i carbohidrats complexos.

Els ous contenen proteïnes, diverses vitamines del complex B i vitamina A i, el rovell en concret, és ric en àcid fòlic. No obstant això, és important no ingerir més de 2 o 3 ous a la setmana, a causa de el seu alt contingut en colesterol.

El formatge conté proteïnes, potassi i greix; no obstant això, en l’actualitat hi ha varietats de formatges on el contingut de greixos ha estat reduït considerablement.

La pasta proporciona tiamina i niacina, indispensables per mantenir la capacitat energètica del cos. També inclou magnesi, àcids fòlics i riboflavina.

Les llimones, les taronges i les pinyes són fruites que proporcionen fibra, així com vitamina C, que activa el sistema immunològic.

Aliments taronges

Els tenen aquesta tonalitat gràcies al betacarotè. Els estudis científics realitzats al respecte demostren que hi ha més de 600 substàncies diferents, anomenades carotenoides (la tonalitat de les quals varia entre el groc pàl·lid i vermell intens) que són antioxidants poderosos, per tant, ens protegeixen del càncer. Tenint en compte les investigacions  realitzades pel departament d’Agricultura dels EE.UU., el betacarotè baixa els nivells de colesterol en sang i prevé els atacs cardíacs.

El suc de taronja (o la taronja com fruita), ofereix vitamina C i els mangos contenen vitamina B-6, indispensable per mantenir la sang en condicions òptimes. A més, constitueixen una font adequada de vitamines antioxidants, com les vitamines A, C i E.

Els préssecs són rics en fibra i vitamina C, mentre que la carabassa i el meló són bones fonts de vitamina A i C.

Per als carnívors, les gambes i altres mariscs proporcionen proteïnes, vitamina B12, que protegeix el funcionament del sistema nerviós, i també ferro i niacina.

Aliments marrons

Els xampinyons abunden en fibra i carbohidrats complexos i, per tant, són excel·lents per a persones que estan a dieta (el seu contingut calòric és mínim) i, a més, són rics en biotina, una de les vitamines del complex B essencial per a la descomposició d’àcids grassos i  carbohidrats.

Les nous són riques en greixos, però en general són greixos monoinsaturats que ajuden a controlar els nivells de colesterol total en la sang. També són riques en vitamina E, ferro, àcids fòlics i zinc (indispensable per mantenir la pròstata en condicions saludables). En general, totes les nous activen el sistema de defenses de l’organisme, protegint-lo de les infeccions.

L’arròs integral i els cereals constitueixen una excel·lent font de fibra i de carbohidrats. El te conté flavonoides, un element que s’ha demostrat que protegeix contra els accidents cardiovasculars.

Finalment, les figues deshidratades són una bona font de potassi i calci, i també proporcionen el volum de fibra adequada a l’organisme.

Aliments blaus i violetes

El color blau és característic dels gerdons i moltes altres maduixes que deuen la seva tonalitat a la antocianina, els colors de la qual oscil·len entre el vermell pàl·lid i el violeta intens de les mores. És un excel·lent antioxidant i s’ha pogut demostrar que neutralitza diversos elements cancerígens i, a més, dilata els vasos sanguinis, contribuint a disminuir el risc d´accidents cardiovasculars.

L’albergínia és una de les millors fonts de potassi que podem trobar avui en la naturalesa, un mineral que elimina l’excés de sodi de l’organisme, contribuint a mantenir la pressió arterial dintre de nivells normals.

Les prunes (ja sigui en fruita o seques) constitueixen una magnífica font de fibra (excel·lents per a combatre el restrenyiment). Els raïms morats són rics en flavonoides (per evitar el desenvolupament de les afeccions cardiovasculars i el càncer) així com el resveratrol.

El fetge de boví és una bona font concentrada de vitamina A, B12, ferro, riboflavina i àcids fòlics. És alt en colesterol, de manera que el seu consum s’ha de limitar.

Aliments blancs

La coliflor, igual que altres vegetals de la família dels cruciformes, tenen un alt contingut d’uns compostos, que s’ha demostrat científicament que són efectius per controlar i prevenir diferents tipus de tumoracions cancerígenes.

El iogurt, el formatge fresc i el quefir tenen un alt contingut en proteïnes i també en calci, indispensable per al desenvolupament normal dels ossos i evitar la osteoporosis.

Per als carnívors el pollastre és una bona font de niacina (essencial per al funcionament sexual, ja que activa l’elaboració de les hormones sexuals) i que, a més, inclou dosis formidables d’altres vitamines del complex B que prevenen problemes de la pell i del sistema nerviós. Així mateix, també posseeix zinc (que evita les infeccions) i ferro.

La tonyina, les ostres i els calamars tenen un elevat contingut d´Omega-3 (que protegeixen contra les afeccions cardiovasculars) i també inclouen zinc, bo per al creixement, el desenvolupament dels òrgans reproductius, el funcionament de la pròstata i la cicatrització de les ferides. Les sardines contenen la dosi diària necessària de vitamina B12 que l’ésser humà necessita, així com calci i una mica dels olis Omega-3.

La civada proporciona fibra, tiamina (essencial per al funcionament dels nervis, els músculs i el cor), i magnesi (essencial per a la formació dels ossos i dents).

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s